Psychologia kolorów

Psychologia kolorów w świecie marketingu – zaprogramuj sobie sprzedaż

Kolory mają ogromny wpływ na psychikę oraz odbiór zjawisk i przedmiotów. Czytane przez oczy, ale tak naprawdę, analizowane w mózgu, zmieniają nastrój i powodują szereg zachowań (także konsumenckich). Wywołują skojarzenia i mogą być potężnym orężem w kreowaniu marki i wizerunku. Źle dobrane natomiast, mogą spowodować u odbiorcy dysonans poznawczy i efekt zupełnie odwrotny od oczekiwanego. To nie koniec! Kolory wywołują także określone zachowania fizyczne, mogą podnosić lub obniżać ciśnienie, koncentrować uwagę i przyspieszać czas reakcji.

Mówiąc krótko – kolory mają moc. A my przyjrzymy się jej bliżej i sprawdzimy, jak działają na człowieka.

Jak je zdefiniować?

Poznając kolory od podszewki, należy im się krótkie słowo wprowadzenia. Każdy kolor można opisać kilkoma cechami – barwą – czyli tym, co najważniejsze i najbardziej dostrzegalne, jasnością, temperaturą – czyli zdefiniowaniem czy kolor należy do gamy barw ciepłych, czy zimnych oraz nasyceniem – czyli poziomem napigmentowania, może być bardziej lub mniej nasycony.

Idąc dalej, kolory można dzielić – podstawowy podział rozróżnia kolory ciepłe (odcienie żółtego, czerwień, sjena, karmin) oraz zimne (odcienie niebieskiego, fiolet, zieleń). Ułożone na tzw. kole barw, kolory ciepłe, ułożone obok siebie, stają na przeciwko kolorów zimnych (również umieszczonych jeden obok drugiego). Paleta barw z tej samej grupy zwana jest sąsiadującymi, a te, które leżą po stronie przeciwnej, nazywane są kolorami dopełniającymi.

Tyle tytułem wstępu. Pora przyjrzeć się wpływom, jakie kolory wywołują na percepcję człowieka.

Marketing, reklama i uwarunkowania kulturowe – psychologia kolorów w natarciu

Pierwotnie, kiedy marketing nie miał tak ogromnego znaczenia jak dziś i nie był tak wnikliwie zbadany, barwy miały znaczenie kulturowe. W zależności od miejsca na ziemi, barwom przypisywano znaczenie – w naszej kulturze czerń jest symbolem żałoby, w Indiach okoliczności śmierci kojarzone są z kolorem białym, czerwień oznacza dynamizm, energię i agresję, zieleń natomiast spokój. I choć wybór poszczególnej symboliki ma charakter wielowiekowego nawyku, bardzo często nie był przypadkowy.

Bo kolory mają na nas wpływ. Instynktownie i zupełnie z pominięciem świadomości, poddajemy się określonym nastrojom, przyglądając się konkretnym barwom. Ma to związek z tym, jak funkcjonuje ludzki mózg. Rejestrując kolory ciepłe – na przykład kolor czerwony – zużywamy większe pokłady energii, w ten sposób organizm „rozgrzewa się” i wchodząc na wyższe obroty, wprawia nas w stan aktywnego pobudzenia. Chłodne kolory natomiast, nie wymagają tak dużych pokładów energii, dlatego też, wpatrując się w kolor zielony, odczuwamy wyciszający spokój.

Specjaliści od reklamy bardzo szybko dostrzegli te zależności i w sposób bardzo skuteczny zaczęli wykorzystywać wpływ kolorów na samopoczucie odbiorcy. Tak powstawały największe logotypy całego świata konsumpcjonizmu, tak projektowane były i są reklamy, strony internetowe i sklepowe witryny. Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy i nie przykładamy szczególnej uwagi do analizowania powodów wyborów marek w sklepach, kolorem jesteśmy torpedowani i sterowani. I – czy nam się to podoba, czy nie – producenci wpływają na nasze wybory, wykorzystując mózg do wspierania wygodnych dla siebie procesów decyzyjnych.

Badania wskazują, że ponad 60% ludzi bierze kolor pod uwagę, dokonując wyboru marki. Co więcej – jeśli kolor ich zniechęca, nie sięgną nawet po produkt na próbę.

Wybierz swój kolor i wykorzystaj jego potężną moc

Skoro o kolorach wiadomo już wszystko, dlaczego z tego nie korzystać? Robią to wielcy świata biznesu, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystał to także w swojej firmie. Projektując logo, grafikę strony internetowej lub papierowy folder reklamowy, nie stawiaj na przypadkowe wybory, nie kieruj się swoimi preferencjami – wykorzystaj wiedzę psychologii kolorów i spraw, aby twoja identyfikacja wizualna była narzędziem do kreowania zysku.

 

czerwony2Czerwień

Przyspiesza decyzję, podnosi ciśnienie, wywołuje wyrzut adrenaliny. Utożsamiana z energią, walecznością, miłością, ogniem i seksem.

 

 

 

zolty2
Żółć

Uszczęśliwia i poprawia nastrój. Rozgrzewa energetycznie, ale w sposób o wiele łagodniejszy, niż czerwień. Kojarzona z ciepłem słońca, energetyczna, napawająca optymizmem i radością życia.

 

 

pomaranczowyPomarańcz

Jest efektem mixu czerwieni i żółci, łączy więc w sobie cechy tych dwóch kolorów. Energetyczna, jak czerwień, a przy tym pozytywna, jak kolor żółty. Utożsamiana z młodzieńczym wigorem i ciepłem.

 

 

 

zieelonyZieleń

Wywodzi się z natury, budzi więc kojący spokój i poczucie bezpieczeństwa. Kojarzona z płodnością, urodzajem i rozwojem. Wzmacnia poczucie wiarygodności i szczerości.

 

 

 

niebieskiNiebieski

Odcienie niebieskiego kojarzą się z wodą. Ta zaś ma wydźwięk natury, czystości, jedności z przyrodą. Niebieski więc symbolizuje pewność, stabilność i zdrowie.

 

 

 

fioletFiolet

Kolor kojarzony z uległością i umiejętnością negocjacji. Ma jednak i drugą twarz – mgiełkę tajemnicy. W zależności od odcienia, może wywoływać skojarzenia magiczne, energetyczne, albo też przywodzić na myśl stonowaną powagę.

 

 

 

brazBrąz

Bardzo bezpieczny kolor, kojarzony z naturą w jej pierwotnej formie – drewnem. Koi nerwy, działa uspokajająco, budzi zaufanie i pewność. Uważany za kolor ekologii.

 

 

 

szarySzarość

Szary jest królem w swojej klasie. Jest bardzo neutralny, nie posiada absolutnie żadnych uwarunkowań kulturowych, psychologicznie jednak ma wbrew pozorom bardzo duży wpływ na człowieka, kojarzony jest z elegancją i formalnością. Stonowany i wyrafinowany, przywodzi na myśl skojarzenia z pieniędzmi i dokładnością.

 

 

 

czarnyCzerń

Silny, mocny i tajemniczy. Wywołuje skojarzenia z elegancją i ponadczasową klasą. Utożsamiany z godnością i wyższymi sferami. Mimo, iż w naszej kulturze uznawany za kolor żałoby, jednocześnie stanowi silne wsparcie władzy i siły.

 

 

 

bialyBiel

Pozornie neutralna, ale skrywa w sobie ogromną siłę. O jej potędze decyduje czystość i klarowność. Ma w sobie pierwiastek mistycznego uduchowienia i głębi. Pięknie komponuje się z innymi kolorami, tworząc subtelne, ale wyjątkowo czytelne kompozycje.

 

 

Jak korzystać z psychologii kolorów?

Dokonaj badań i szczegółowej analizy grupy docelowej. Musisz wiedzieć, kogo szukasz – i kto będzie szukał ciebie. Poznaj wiek, płeć, oczekiwania i pozostałe uwarunkowania. Poznaj swojego klienta i – co równie istotne – swoją markę. Przemyśl, jak i z czym powinna być kojarzona, nie wybieraj czerwieni dla instytucji finansowej, a eleganckiej, srebrzystej szarości dla sklepu z zabawkami. Wykorzystaj wiedzę o kolorach dla swojego zysku – przyciągnij klienta wzrokiem. Łącz kolory – łącząc ich cechy możesz wykorzystać ich potencjał w pełni.