Logo, logotyp i sygnet – na czym polegają różnice?

Identyfikacja wizualna to nieodłączny element każdej marki. Spójna, unikalna i wpisująca się w przyjętą strategię, pozwala firmom wyróżnić się na konkurencyjnym rynku i zaistnieć w wyobraźni klientów. Chcąc powierzyć przygotowanie identyfikacji wizualnej profesjonalnej agencji, warto poznać poszczególne jej elementy. Jak zwykle, diabeł, a właściwie sukces marki, tkwi w szczegółach. Dlaczego logo to nie to samo co logotyp? Do czego służy sygnet? Odpowiedzi poniżej
budowa logo

Logo – podstawa identyfikacji marki

Logo, pochodzące od wyrazu logotyp, często bywa z nim zamiennie stosowane. To błąd – bo choć oba słowa brzmią bliźniaczo, ich znaczenie nieco się różni. Logo, to nic innego jak graficzne przedstawienie nazwy firmy lub danego jej produktu. W identyfikacji wizualnej to właśnie logo odgrywa kluczową rolę – wokół niego firmy budują cały swój wizerunek i dzięki niemu rozpoczynają wszelkie działania marketingowe, pozwalające im przyciągnąć uwagę klientów, zapisać się w ich świadomości oraz wywoływać określone wrażenia estetyczne. Dowód? Wystarczy pomyśleć o logo takich marek jak Pepsi, Adidas czy Microsoft.

 

Logotyp – forma tekstowa

Logotyp, choć nie jest tym samym co logo, może stanowić jeden z jego elementów. Jest on graficznym przedstawieniem nazwy marki, najczęściej występującym w postaci zapisu literowego. Rodzaj, wielkość i kolor czcionki powinny współgrać z logo. Klasyczny logotyp odnaleźć można w identyfikacji Google. Niektóre z marek posługują się monogramem, czyli skrótowym zapisem nazwy – jak choćby HP (Hewlett Packard) czy NBP (Narodowy Bank Polski).


Sygnet
– znak graficzny

Czym w takim razie jest sygnet? To symbol graficzny, budzący jednoznaczne skojarzenia z marką. Często wykorzystuje się go zamiast pełnego logo – zwłaszcza na materiałach reklamowych o ograniczonej powierzchni czy jako ikona w mediach społecznościowych. Najsłynniejsze sygnety to choćby nagryzione jabłko Apple czy ptaszek Twittera.
Podsumowując:

Logo może składać się z:

  • samego logotypu,
  • samego sygnetu,
  • logotypu i sygnetu,

Dodatkowo, każda z opcji może zawierać również tagline. Jest to hasło lub slogan reklamowy, uzupełniający wizerunek marki. Przykładem tagline`a jest choćby słynne Just do it – hasło firmowe Nike. Nie jest on jednak obowiązkowy.

 

Księga znaku

Zbiór zasad dotyczących stosowania logo, logotypu i sygnetu znajduje się w brand manualu, czyli księdze znaku firmy. Zawiera on informacje dotyczące poprawnego stosowania poszczególnych elementów w konkretnych sytuacjach.