Księga znaku – czym jest i jakie elementy powinna zawierać?

ZAMÓW KSIĘGĘ ZNAKU DLA SWOJEJ FIRMY

Spełniłeś marzenie o własnym biznesie. Masz już nazwę firmy, a nawet firmowe logo. Czas na przygotowanie księgi znaku. Czym ona jest? Dlaczego warto z niej korzystać? Z jakich elementów składa się kompletna instrukcja obsługi logo? O tym w artykule!

 

Czym jest księga znaku? 

Księga znaku, czyli tzw. brand book stanowi jeden z kluczowych elementów spójnej komunikacji wizualnej firmy. Jest zbiorem starannie przygotowanych zasad i wytycznych stosowania znaku graficznego. Instrukcja obsługi logo występuje w wersji elektronicznej i drukowanej.

 

Księga znaku – dlaczego warto? 

Kompletna księga znaku to doskonałe narzędzie marketingowe dla firm, którym zależy na zachowaniu spójnego wizerunku. Dzięki niej możemy mieść pewność, że korzystające ze znaku osoby trzecie – graficy, drukarnie i brand managerowie, chcący umieścić go na rozmaitych materiałach, będą wiedzieli, w jaki sposobów tego dokonać.

Księga znaku chroni więc firmę przed ewentualnymi wpadkami projektowymi, takimi jak zastosowanie logo z inną czcionką, używanie znaku w słabej jakości lub umieszczenie go na niepoprawnym kolorze tła.

Mimo braku obowiązku posiadania księgi znaku, jej stosowanie znacznie ułatwia i przyśpiesza przygotowywanie wszelkich materiałów reklamowych. Zwłaszcza w przypadku dużych firm, korzystających z wielu różnych nośników. W efekcie może przełożyć się ona na rozpoznawalność firmy i jej przewagę nad konkurencją.

 

Jakie elementy zawiera księga znaku?

Księgi znaków, mimo zależnej od preferencji twórcy i wymagań klienta struktury, składają się w większości z identycznych elementów. W każde instrukcji obsługi logo powinny znaleźć się następujące sekcje.

 

  1. Filozofia znaku 

Filozofia znaku to nic innego jak geneza powstawania logo. W formie opisowej objaśnia znaczenie znaku – odnosząc się do historii firmy i źródeł inspiracji. Pozwala dzięki temu na lepsze zrozumienie zasad zastosowania logo.

Geneza powstania logo jest także potrzebna w kontekście praw autorskich i rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym.

 

  1. Podstawowa wersja znaku

Podstawowa wersja znaku jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej firmy i opisu znaku. W zależności od projektu, może zawierać logotyp (logo oparte tylko o typografię) bądź  zestawienie sygnetu (element graficzny logo) i nazwy firmy.

W podstawowej wersji znaku należy zaprezentować logo w kontrze, czyli na jasnym i ciemnym tle oraz w orientacji pionowej (sygnet pod nazwą) i poziomej (sygnet na wysokości nazwy). Na niektórych materiałach wizerunkowych, gdy pozwala na to miejsce, możliwe jest zamienne korzystanie z obu wersji logo.

 

  1. Alternatywne wersje znaku 

W księdze znaku nie może zabraknąć pozostałych, dopuszczonych do użytku wersji znaku. Może być to zarówno logotyp, sygnet, jak i logo z hasłem firmowym. Niemniej ważne są też ich wersje monochromatyczne (w jednym wybranym kolorze spójnym z identyfikacją firmy) i achromatyczne (w szarościach).

Przygotowanie alternatywnych wersji znaku pozwala na zachowanie spójności identyfikacji bez względu na obszar roboczy materiałów promocyjnych.

 

  1. Konstrukcja znaku 

Dział ten poświęcony jest szczegółowemu opisowi budowy znaku. Przede wszystkim określa wielkości jego poszczególnych elementów oraz zachodzących między nimi zależności.

Element ten, podobnie jak i sama filozofia znaku, jest niezwykle ważny w przypadku zgłaszania logo w Urzędzie Patentowym.

 

  1. Pole ochronne oraz pole minimalne znaku 

Ta karta księgi znaku opisuje natomiast pole ochronne –  przestrzeń wokół logo, jaka nie powinna zostać naruszona podczas jego używania. Odnosi się do innych obiektów i tekstów, które nie mogą znaleźć się w tej przestrzeni. Pozwala na zachowanie czytelności logo na wszystkich materiałach, na jakich będzie stosowane.

Pole minimalne, nazywane też podstawowym, określa z kolei odległość logo od krawędzi dokumentów i nośników. Przy określeniu odległości stosowane są jednostki umowne kompozycji znaku, takie jak na przykład odległość pomiędzy logotypem a sygnetem. Często zdarza się, że pole ochronne jest tożsame z polem minimalnym znaku.

 

  1. Kolorystyka znaku 

Kolejny z działów, poświęcony dopuszczalnej kolorystyce znaku, jest szczególnie istotny z uwagi na wykorzystanie znaku w druku i online. Kolorystykę sygnetu, logotypu i czcionki w znaku firmowym należy określić w przestrzeniach barwnych CMYK i RGB, Pantonie i folii ORACAL. Niekiedy konieczne jest dodatkowe określenie kolorów w systemie RAL.

Zdecydowanie ułatwia to pracę z logo na rozmaitych nośnikach – ustalone kolory będą zawsze odpowiadały tym widocznym online. Warto zwrócić uwagę na psychologiczne znaczenie poszczególnych kolorów, które będą wzbudzać w odbiorcy określone wrażenia o marce.

 

  1. Typografia 

Jedną ze stron księgi znaku należy poświęcić użytej w znaku typografii. Na tym etapie określamy rodzinę zastosowanych czcionek – zarówno w nazwie i haśle firmowym, czyli tzw. claimie dopisanym do logo. Oprócz wskazania kroju pisma, warto zawrzeć też wskazówki dotyczące edycji tekstu. Przykładowo, czy użyte zostało pogrubienie lub kursywa.

Opis typografii jest niezbędny do projektowania kolejnych składowych identyfikacji wizualnej. Pozwala na konsekwentne budowanie wizerunku firmy poprzez wykorzystanie elementów spójnych ze znakiem firmowym.

 

  1. Skalowanie i minimalne rozmiary znaku 

W tej sekcji księgi znaku określamy minimalne rozmiary logo dla druku (wyrażone w milimetrach) i dla monitorów (w pikselach), umożliwiające zachowanie jego czytelności i rozpoznawalności. Należy przy tym ustalić dopuszczalny minimalny rozmiar podstawowej wersji znaku (pionowej i/lub poziomej) oraz wersji z claimem. Podczas korzystania z logo warto trzymać się ściśle opisanych wielkości.

 

  1. Stosowanie znaku na różnych tłach 

Kolejnym z elementów księgi znaku jest doprecyzowanie, w jaki sposób logo może być wykorzystane na danym podłożu. Dodatkowo powinna pojawić się również informacja o tym,kiedy logo może występować w pełnym kolorze, a kiedy należy skorzystać z jego wersji uproszczonej monochromatycznej lub achromatycznej.

 

  1. Niedopuszczalne modyfikacje

Na koniec, choć nie najmniej ważny – zbiór popartych przykładami zakazów odnoszących się do stosowania logo. Mogą one odnosić się do zmiany kolorów, zmiany proporcji znaku, dodawania cieniowania, dodawania elementów w polu ochronnym znaku czy umiejscawiania logo na niewłaściwym tle.

 

Rozszerzona wersja księgi znaku

 

Możemy wyróżnić dwa rodzaje księgi znaku – podstawową i rozszerzoną. Wybór dodatkowych elementów warto dopasować do indywidualnych potrzeb firmy.

Księgę znaku można wzbogacić przedstawieniem opisem materiałów firmowych, w tym papieru, wizytówek, ulotek, folderów, plakatów, stoisk reklamowych i innych gadżetów. Szczególną uwagę należy poświęcić wielkości i zastosowanym krojom czcionek.

Co ważne, księga znaku musi być czytelna i zrozumiała nawet dla tych osób, które w codziennej pracy nie mają do czynienia z zagadnieniami dotyczącymi grafiki.

Potrzebujesz księgi znaku dla swojej firmy? Napisz do nas

 

 

 

Kliknij w gwiazdkę aby ocenić.