Lifting logo firmy – kiedy warto odświeżyć?

rewitalizacja logo

Logo, jako podstawowy element identyfikacji wizualnej, stanowi nieodłączną wizytówkę każdej firmy. Jego wzór to znacznie więcej niż zwykła grafika – w projekcie znaku reprezentującego markę liczą się nie tylko walory estetyczne, ale i elementy pozwalające odróżnić dany biznes od konkurencji. Kiedy i dlaczego warto odświeżyć logo firmy? Oto 5 sytuacji, w których lifting logo może przyczynić się do wzmocnienia wizerunku przedsiębiorstwa.

Lifting logo, nazywany też odświeżeniem lub rewitalizacją logo, to nic innego jak wprowadzenie zmian nadających mu współczesny, zgodny z aktualnymi standardami wygląd. Zastanawiasz się nad zmianą logo? Podpowiadamy, kiedy jest ona po prostu koniecznością!

1. Logo zdążyło się zestarzeć

Nawet najlepsze logo, bazujące na świetnym pomyśle, z czasem się starzeje. Zaprojektowane kilka czy nawet kilkanaście lat temu nie spełnia obecnych standardów wizerunkowych, tracąc tym samym na użyteczności. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach logo widnieje nie tylko na szyldzie sklepu stacjonarnego, ale eksponowane jest w wielu innych miejscach jednocześnie – na stronie www, w mediach społecznościowych i drukowanych materiałach promocyjnych. Choćby z tego powodu warto pomyśleć o uwspółcześnieniu firmowego logo i dostosowaniu jego formy do obowiązujących trendów. To najlepsza inwestycja w nowoczesny wizerunek, pozwalający na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku.

2. Skojarzenia z logo są błędne

Zdarza się również, że logo budzi skojarzenia rozmijające się z intencjami firmy. Często jest to wynikiem zastosowania zbyt wielu elementów zestawionych ze sobą w chaotyczny sposób. Może też być spowodowane zastosowaniem symboli odbiegających od specyfiki działalności przedsiębiorstwa. Skutkiem tego jest wysyłanie niejasnego przekazu, a tym samym wprowadzanie potencjalnych odbiorców w błąd co do wizerunku firmy i oferowanych przez nią produktów czy usług. A to najprostsza droga, by stali się oni klientami konkurencji. Nowe logo powinno więc uwzględniać strukturę grupy docelowej i w czytelny sposób przekazywać ideę danej marki.

3. Firma zmienia swój wizerunek

W życiu każdej firmy przychodzi moment mniejszych lub większych zmian wizerunkowych. Za przykład niech posłuży przedsiębiorstwo, które od początku akcentowało zamiłowanie do tradycji.
Dziś cecha ta, powielana przez firmy z wielu branż, straciła na sile oddziaływania. Dlatego też marki coraz chętniej opierają swoje strategie na innych wartościach, którą w tym przypadku może być choćby wieloletnie doświadczenie w branży czy innowacyjne podejście do produkcji. Każda tego typu zmiana wymaga zachowania spójności i powinna znaleźć odzwierciedlenie w odświeżonym logo. Dzięki niemu możliwe też będzie dotarcie do nowych odbiorców.

4. Logo nie jest uniwersalne

Jak wspomnieliśmy na początku, dobre logo to takie, które spełnia swoją wizerunkową funkcję w wielu różnych materiałach reklamowych. Logo, które dobrze funkcjonuje samodzielnie, nie zawsze musi współgrać z designem wizytówki, strony internetowej czy papieru firmowego. Dezorientację wśród odbiorców wzbudzać też będzie logo funkcjonujące w kilku różniących się od siebie wariantach. Odświeżenie logo, które powinno dobrze prezentować się zarówno w oryginale, jak i w wersji monochromatycznej, to najlepszy sposób na ujednolicenie przekazu.

5. Planowana jest ekspansja zagraniczna

Ostatnim, choć nie najmniej znaczącym powodem do zmiany logo jest ekspansja firmy na rynki zagraniczne. Należy mieć na uwadze, że niektóre znaki, powszechnie stosowane w naszym kręgu kulturowym, mogą mieć negatywne konotacje w innym. W efekcie logo świetnie odebrane w Polsce, może być źle postrzegane przed odbiorców na zagranicznych rynkach. Dlatego też przed rozszerzeniem działalności warto skonsultować obecny wygląd logo z kulturoznawcą. Od niego dowiemy się, czy logo, a nawet nazwa firmy nie odnoszą się do konkretnych symboli lub tematów tabu obcych rynków. Nieświadome naruszenie mogłoby doprowadzić do klęski już na samym początku ekspansji.

Jest wiele powodów, dla których warto zdecydować się na zmianę logo. Redesign ten może mieć charakter całkowitego odświeżenia lub jedynie kosmetycznych poprawek – w zależności od celu, jaki dana firma chce osiągnąć. Wykreowanie nowego wizerunku marki zawsze warto powierzyć specjalistom od projektowania logo.

Jesteś zainteresowany odświeżeniem swojego logo? Skontaktuj się z nami