Key visual marki – dlaczego potrzebny?

Rosnąca konkurencja i zmieniające się oczekiwania konsumentów wymagają od firm dużo szerszego podejścia do kwestii wizerunku. Nowoczesna identyfikacja potrzebuje zaprojektowania spójnego wizualnego systemu. Wbrew pozorom, nie ogranicza się on jednak do samego logo. Równie ważne jest opracowanie tak zwanego key visuala. Czym jest KV i dlaczego warto go mieć? W jaki sposób stworzyć key visual? Podpowiadamy!

 

Key visual, czyli więcej niż logo

Klucz wizualny (ang. key visual), w skrócie nazywany też KV, to elementy graficzne powtarzające się w komunikacji marketingowej firmy. Wykorzystywane są przez nią w ramach prowadzonej kampanii reklamowej lub w sposób ciągły we wszystkich materiałach marki. Fioletowo-biała „żelka” PLAY, biała fala Coca-Coli czy kształt butelki Absolut – to popularne przykłady wizualnego klucza.

Wiele znanych marek w swoich przekazach reklamowych w skuteczny sposób posługuje się key visualem. Wystarczy wspomnieć choćby PKO Bank Polski i typowe dla niego ilustracje fotograficzno-rysunkowe, pojawiający się na wielu nośnikach. Subtelnie humorystyczny styl, spójnie i konsekwentnie stosowany w wielu mediach, ociepla wizerunek banku.

W tym rozumieniu key visual to nic innego jak motyw przewodni, który wspiera cały wizualny przekaz marki. Sprawia, że rozpoznajemy ją jeszcze przed zobaczeniem jej nazwy. I choć key visual nie jest bezpośrednio częścią logo, to stanowi jego ważny dodatek.

 

Klucz do wizualnej spójności marki

Identyfikacja wizualna to obecnie nieodłączny element strategii marketingowej każdej firmy, która chce odnieść sukces i wyróżnić się na tle konkurencji. Stosowanie key visuala jest bardzo skutecznym sposobem na budowanie rozpoznawalności marki, a także długotrwałych relacji z klientami. Przede wszystkim pozwala na:

  • budowanie rozpoznawalności marki,
  • przekazanie i utrwalenie wartości firmy,
  • zachowanie spójności graficznej i komunikacyjnej,
  • wyróżnienie atutów marki poprzez odpowiedni przekaz,
  • wyeksponowanie identyfikacji wizualnej w unikalny sposób,
  • zredukowanie kosztów tworzenia kolejnych projektów graficznych.

Wprowadzenie key visuala jest niezbędne dla prowadzenia spójnych, a dzięki temu zapadających w pamięć działań. Umiejętnie stworzony key visual można zaadaptować na wszelkiego rodzaju nośniki: od ulotek i plakatów, przez opakowania produktów i banery internetowe, po detale wystroju biura i prezentacje ofertowe.

 

Jak stworzyć key visual, który zapada w pamięci?

Typowy key visual składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to swojego rodzaju instrukcja, pokazująca, w jaki sposób należy tworzyć poszczególne projekty. Druga to pliki z elementami, przy pomocy których każdy grafik z łatwością stworzy dowolny projekt graficzny dla danej marki.

Oto kluczowe cechy dobrego key visuala.

Prosty i zrozumiały 

Najważniejsze, aby key visual był prosty i zrozumiały w przekazie. Dlatego warto zadbać o spójność typografii – stosowanie tych samych liter i o tej samej wielkości, ilustracji – taka sama stylistyka i charakter, również w kwestii kolorów, a nawet zdjęć – pod względem aranżacji czy kadrowania. Dobrą praktyką jest powielanie konkretnego elementu graficznego – dla przykładu, Coca-Cola stosuje charakterystyczną falę, odnoszącą się do linii zawartej w logo. 

 

Unikalny charakter

Tworząc key visual marki warto zadbać o jej unikalny i niepowtarzalny przekaz. Taki, który automatycznie zapisze się w świadomości odbiorcy, wyróżniając markę w jej branży i na tle konkurencji. Ciekawe efekty pozwala wprowadzenie do identyfikacji wizualnej tzw. brand hero, czyli postaci reprezentującej wartości marki. Świetnym tego przykładem jest fioletowa krowa czekolady Milka.

 

Użyteczny we wszystkich mediach

Niemniej istotne jest, by key visual był użyteczny we wszystkich mediach – tak tradycyjnych, jak i internetowych. Dlatego też tworząc go, należy pamiętać o elastyczności, która pozwoli na swobodne przenoszenie na różne materiały. Dobry KV musi być konsekwentnie powielany w kolejnych projektach.

 

Adresowany do określonych odbiorców 

Przekazując poprzez KV odpowiednie emocje i wartości, możemy dotrzeć do swojej grupy docelowej w najszybszy możliwy sposób. Przy tworzeniu klucza wizualnego warto wejść w rolę odbiorcy – poznać jego oczekiwania, cenione przez niego wartości oraz stojące za daną marką emocje, które mogą być dla niego znaczące.

 

Kiedy stworzyć key visual marki? 

Odpowiedź jest prosta: zawsze wtedy, gdy planujemy dłuższą komunikację marketingową marki.

Tworzenie spójnego wizerunku marki warto zacząć właśnie od key visuala. Najlepiej zrobić to już na etapie projektowania logo. Dzięki temu zyskamy pewność, że całość będzie ze sobą współgrała i skutecznie wspierała nasze marketingowe cele. Jest to też uzasadnione finansowo – gotowy key visual ułatwi tworzenie kolejnych projektów graficznych, które będą oparte na gotowych już wzorach.

 

Ile kosztuje KV?

Cena key visuala zależy od wielu czynników, takich jak skala projektu, stopień skomplikowana, oczekiwania klienta czy ilość wprowadzanych zmian. To wszystko przekłada się na czas i nakład pracy, a ostatecznie na wycenę KV.

Chcesz zaprezentować swoją markę w profesjonalny sposób? Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia fachowców w dziedzinie projektowania graficznego. W ten sposób zyskasz key visual dopasowany do charakteru branży i profilu działalności, który będzie jednocześnie zgodny z aktualnymi trendami.